Staten forgylder igen Mærsk-familien
Statsfinansieret tilbagekøb af aktier i Mærsk Holding
Dagbladene Børsen og Berlingske har i en længere periode afdækket, hvordan A.P.Møller-Mærsk systematisk tilbagekøber egne aktier – formentlig som led i en plan om at afnotere selskabet fra fondsbørsen.
Det var oprindeligt Fair Maritim, der gjorde Børsen opmærksom på udviklingen. Vores regnskabsanalytiker kunne ud fra offentlige udmeldinger og transaktioner se konturerne af en masterplan, der gradvist ville føre til, at aktien ikke længere var frit tilgængelig.
Børsen har siden udfoldet, hvordan denne plan skrider frem, og hvilke konsekvenser den kan få for Københavns Fondsbørs – hvor flere selskaber i disse år bliver fjernet fra notering.
Den blinde vinkel: Hvem finansierer festen?
Vi glæder os over, at Børsen har taget sagen alvorligt. Men medierne overser den mest afgørende del af historien: Hvordan opkøbene finansieres.
Mens opmærksomheden har været rettet mod de tekniske manøvrer, er den reelle finansielle motor bag tilbagekøbene forblevet ubeskrevet. Fair Maritim har gentagne gange gjort Børsen opmærksom på denne “blinde vinkel”, som efter vores vurdering er et centralt samfundsanliggende. Indtil videre uden svar.
Et rederi med særlige privilegier
Regering og rederibranche har i årtier hævdet, at særlige gunstige vilkår er nødvendige for, at danske rederier kan klare sig i den globale konkurrence.
Derfor har politikerne indført tonnageskatten og tilladt nettobeskatning af søfolk – hvor den A-skat, der skulle være gået til statskassen, i stedet bliver i rederiernes lommer. Resultatet er, at de største danske rederier stort set ikke betaler skat.
79.004.003.000 kroner i skatterabat
For at tydeliggøre størrelsesordenen skriver vi hele tallet: nioghalvfjerds milliarder fire millioner og tre tusinde kroner.
En analyse, som Fair Maritim snart offentliggør, viser, at Mærsk i perioden 2017–2024 har sparet 79,004 milliarder kroner i skat, alene som følge af tonnageskatten. Beløbet er beregnet ud fra, hvad selskabet ville have betalt, hvis det var underlagt almindelig selskabskat – som alle andre danske virksomheder.
Ifølge SKATkoster nettolønsordningen for søfolk statskassen yderligere minimum 1 milliard kr. per år.
Det er blandt andet disse skattelettelse der finansierer tilbagekøbet.
Når statsstøtte bliver familieformue
Hvordan kan et rederi, der i årevis har nydt massive skattefordele, samtidig tilbagekøbe egne aktier for milliarder?
EU’s statsstøttedirektiv for søtransport nævner intet om, at støtten må bruges til opkøb af egne aktier – og kræver tværtimod, at støttebeløbet skal være gennemsigtigt og beregneligt.
Alligevel svarer de danske skattemyndigheder, at værdien af støtten ikke kan beregnes. Sandheden er snarere, at man ikke vil beregne den.
Hvis staten gennem skattefordele og særordninger finansierer Mærsk-familiens opkøb af egne aktier, er vi ikke længere vidne til erhvervsstøtte – men til privat formueoverførsel forklædt som konkurrencepolitik.