Tyske ekspeerter ser ingen samfundsmæssige fordele ved tonnageskat

Tysk krititk af tonnageskat.

Økonomiske vagthunde i Tyskland mener som de Danske Økonomiske Vismænd, at der er behov for et grundigt eftersyn af Tonnageskatten.

Vi har med tilladelse fra Danske Speditører sakset leder og artikel fra deres medier.

Situationen i Tyskland minder om den i Danmark, dog med det forbehold at der er set et voldsomt fald i den danske beskæftigelse og et mindre fald i tonnagen.

Leder

Tysk kritik af tonnageskat bør vække til eftertanke

Den tyske rigsrevisionen (Bundesrechnungshof) retter i en ny rapport en usædvanlig hård kritik mod Tysklands tonnageskattesystem. Rapporten konkluderer, at ordningen koster statskassen milliarder – over 22,5 mia. euro siden 2021 – uden dokumenterbar effekt på beskæftigelse eller handelsflådens størrelse.

Ifølge revisorerne savnes beviser for, at skattefritagelsen reelt styrker Tysklands maritime konkurrenceevne. Rigsrevisorerne efterlyser derfor en øjeblikkelig evaluering og et loft over rederiers skattefri indkomst.

Kritikken rejser vigtige spørgsmål – nøjagtig som i Danmark – om balancen mellem støtte og effekt. Uanset hvilken holdning man har, bør de maritime særordninger, som tonnageskatten er en del af, kunne tåle kritisk gennemlysning.

Læs også artiklen Rigsrevisorer: tysk tonnageskat bør analysere

Artikel

Tyske rigsrevisorer: tysk tonnageskat bør analysere

I april 2025 udgav Bundesrechnungshof – Tysklands pendant til Rigsrevisionen – en rapport med 22 anbefalinger til at styrke det tyske statslige indtægtsgrundlag. Anbefalingerne skal bidrage til at konsolidere statsfinanserne i en tid, hvor nye sikkerheds- og klimainvesteringer øger presset på budgettet.

Et af forslagene handler om tonnageskatteordningen. Ordningen fritager rederier fra almindelig selskabsskat og har ifølge revisionen givet over 22,5 mia. euro i skattebesparelser fra 2021 til 2024. Alligevel kan myndighederne ikke dokumentere en positiv effekt for Tysklands maritime sektor. Tværtimod fremhæver rapporten, at både skibstonnagen og antallet af beskæftigede søfarende er faldet i perioden. Revisionen konkluderer: "De positive effekter for Tyskland som søfartsnation er ikke umiddelbart synlige."

Bundesrechnungshof kritiserer især, at ordningen er uden beløbsgrænse og uden løbende evaluering. Den anbefaler, at tonnageskatten hurtigst muligt revurderes og at der indføres et loft for skattefritagelsen. Alligevel anerkender rapporten, at den politiske vilje til ændring er begrænset – selv i lyset af klare faglige advarsler.

Et blandt flere forslag

Tonnageskatten indgår i en bredere liste over skattebegunstigelser, som revisionen vurderer som økonomisk ineffektive eller forældede. Rapporten foreslår blandt andet også at udfase nedsat moms på udvalgte varer, at begrænse dieselafgifter og at undgå dobbeltstøtte i fx familieydelser og håndværkerfradrag. Samlet vurderer Bundesrechnungshof, at der kan frigøres over 30 mia. euro årligt ved at reformere disse ordninger.

Endelig retter rapporten fokus mod en mere konsekvent bekæmpelse af skattesvig, bedre digitalisering af skatteforvaltningen og lukning af skattehuller i den digitale platformøkonomi og kryptovalutahandel.

Selvom rapportens forslag ikke er bindende, lægger den betydeligt pres på de tyske beslutningstagere for at genoverveje mange års praksis på skatteområdet – herunder støtten til skibsfarten.

FAKTABOKS

Tonnageskatten har længe været betragtet som et centralt værktøj for den danske maritime konkurrenceevne – men spørgsmålet er, om det stadig holder, når vores største naboland sår tvivl om udbyttet af en tilsvarende ordning, bør det få danske politikere til at genoverveje balancen mellem erhvervsstøtte og provenutab.

Next
Next

Statsstøtte ud i det Blå.